تحولات فناورانه همیشه تأثیرات عمیقی بر نحوه عملکرد مشاغل داشته است. گسترش اینترنت منجر به معرفی بازاریابی دیجیتال شد. توسعه هوش مصنوعی نحوه تعامل کسب و کارها با مشتریان خود را تغییر داد. و اکنون، Web3 قرار است نحوه عملکرد اینترنت را به طور کلی اصلاح کند.وب ۳ به عنوان نقطه عطف اینترنت مدرن معرفی می شود و انتظار می رود فضای سایبری را همانطور که می شناسیم بازسازی کند. یک کسب و کار باید از جانشین Web2.0، اینترنتی که ما به آن عادت کرده ایم، چه انتظاری داشته باشد؟ در ادامه به معرفی Web3 چیست و چگونه بر کسب و کار تأثیر می گذارد؟ می پردازیم:
تحولات فناورانه همیشه تأثیرات عمیقی بر نحوه عملکرد مشاغل داشته است. گسترش اینترنت منجر به معرفی بازاریابی دیجیتال شد. توسعه هوش مصنوعی نحوه تعامل کسب و کارها با مشتریان خود را تغییر داد. و اکنون، Web3 قرار است نحوه عملکرد اینترنت را به طور کلی اصلاح کند.
وب ۳ به عنوان نقطه عطف اینترنت مدرن معرفی می شود و انتظار می رود فضای سایبری را همانطور که می شناسیم بازسازی کند. یک کسب و کار باید از جانشین Web2.0، اینترنتی که ما به آن عادت کرده ایم، چه انتظاری داشته باشد؟
Web3 چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم به چگونگی تأثیر Web3 بر مشاغل کوچک بپردازیم، اجازه دهید ابتدا در مورد اینکه Web3 واقعاً چیست صحبت کنیم. این یک اینترنت مبتنی بر بلاک چین است که یک جایگزین غیرمتمرکز برای وب آنطور که ما می شناسیم ارائه می دهد.
در حالی که هنوز در مراحل اولیه توسعه است، Web3 مشکلی را که به نظر می رسد سخت ترین مشکل اینترنت امروزی است را حل می کند. با حذف سازمانهای مرکزی و به کاربران اجازه میدهد دادههای خود را در کیف پولهای رمزنگاری شخصی خود ذخیره کنند، حریم خصوصی داده بهتری را ارائه میدهد.بنابراین، در حالی که Web3 ممکن است به طور کامل جایگزین اینترنت امروزی نشود، ممکن است جایگزین امن تری ارائه دهد و ممکن است باعث مهاجرت کاربران از نسل دوم به سوم اینترنت شود.
مزایای Web3
Web3 هنوز در حال ساخت است. بنابراین تمام مزایای آن در حال حاضر ریشه در تئوری ها و پتانسیل فناوری بلاک چین دارد. اگر فناوری به گونهای توسعه یابد که فناوریهای بزرگ پیشبینی کردهاند، این مزایا ممکن است تحقق یابد و منجر به تغییر گسترده در فرآیندهای تجاری شود.
۱-عدم دخالت شخص سوم
کسب و کارهای کوچک به ندرت منابعی برای جمع آوری داده های خود دارند، از این رو به شرکت های داده کاوی شخص سوم متوسل می شوند.چنین داده های شخص ثالث پرهزینه است و به ندرت دقیق است. ۸۶ درصد از شرکت هایی که از داده های شخص ثالث استفاده می کنند، فکر می کنند که این اطلاعات نادرست است. و عدم دقت داده ها به هزینه عملیات داده محور می افزاید. به همین دلیل است که گفته میشود دادههای «کثیف» بر ۸۸ درصد سود شرکت تأثیر میگذارد و منجر به از دست دادن یک شرکت متوسط ۱۲ درصد از درآمد خود میشود.
بلاک چین دخالت شخص ثالث را حذف می کند، درست مانند اینکه چگونه ارزهای دیجیتال تا حد زیادی مشارکت بانک ها را در تراکنش های پولی حذف کرده اند. به طور مشابه، انتظار می رود Web3 با فعال کردن اتصالات P2P و سیستم های غیرمتمرکز که به کسب و کارها اجازه می دهد مستقیماً با مشتریان خود در ارتباط باشند، کارگزاران داده شخص ثالث را از بین ببرد.
به این ترتیب، کسبوکارها ممکن است بتوانند دادهها را مستقیماً از منبع جمعآوری کنند، چه رایگان یا با قیمتی کمتر در مقایسه با آنچه کارگزاران داده میخواهند. دقت دادهها، آن هم با قیمت پایینتر، ممکن است به استراتژیهای بهتری منجر شود، که در نهایت ممکن است در نتیجه کسبوکار منعکس شود.
۲-تقویت امنیت سایبری
امنیت سایبری یک تهدید در عرصه خرید آنلاین است. مردم در به اشتراک گذاری اطلاعات خود تردید دارند تا مبادا عوامل مخرب آنها را بدزدند. و کسب و کارها به دلیل عدم رعایت مقررات در معرض جریمه های سنگین قرار دارند.
بریتیش ایرویز در سال ۲۰۱۸ به دلیل ناکامی در حفاظت از داده های حساس مصرف کننده با جریمه ۲۶ میلیون دلاری روبرو شد. طرفداران Web3 ادعا می کنند که نسل بعدی اینترنت این مشکل را از بین خواهد برد.
از آنجایی که کل زیرساخت غیرمتمرکز است، Web3 یک نقطه ضعف ندارد که هکرها بتوانند از آن بهره برداری کنند و اطلاعات حیاتی را به دست آورند. فناوری بلاک چین، نفوذ به شبکه ها و دستکاری یا سرقت اطلاعات حساس را برای مجرمان سایبری دشوار می کند.
۳-اعتماد مشتری به خوبی ساخته شده است!
Web3 کارگزاران داده شخص ثالث را که به ندرت به حریم خصوصی مصرف کننده توجه می کنند، حذف می کند. این شرکت ها اغلب داده ها را بدون اطلاع کاربران استخراج می کنند و سپس از آن کسب درآمد می کنند. کسبوکارهایی که این دادهها را میخرند، مشتریان خود را نسبت به اعتماد به آنها شک دارند.
Web3 این مشکل را با حذف کارگزاران داده از معادله حل می کند. اگر همه چیز طبق تئوری پیش برود، کسب و کارها می توانند داده ها را از مشتریان خود جمع آوری کنند و شفافیت عملیاتی بهتری را اعمال کنند.
۹۴ درصد خریداران به شرکتهایی که با شفافیت کار میکنند وفادار میمانند، در حالی که ۷۳ درصد حاضرند بهای بیشتری را به کسبوکارهایی که شفاف میمانند بپردازند. بنابراین، Web3 ممکن است کسب و کارها را قادر به ایجاد و حفظ اعتماد مصرف کننده کند، که یک محرک درآمد قابل توجه در هر دوره است.
۴-تجربه مشتری بهتر
تجربه مشتری همیشه جزو متغیرهای کلیدی در معادله موفقیت یک کسب و کار بوده و خواهد ماند.صرف نظر از اینکه چقدر مهم است، ۶۳ درصد از بازاریابان دیجیتال با ایجاد یک تجربه خوب برای مشتری، حتی با در دسترس بودن آسان داده ها، مشکل دارند. انتظار میرود با از بین رفتن کوکیهای مرورگر، جمعآوری دادهها بسیار سختتر از امروز شود، که ممکن است شخصیسازی تجربه مشتری را چالشبرانگیزتر کند.
Web3 ممکن است این مشکل را با دسترسی آسان به داده ها حل کند. این می تواند به بازاریابان کمک کند تا داده های مهم مشتری را بدون توهین به آنها به دست آورند. و اگر درست استفاده شود، این دادهها میتوانند به ارائه تجربه شخصیتری که کاربران میخواهند کمک کنند.از آنجایی که ۴۸ درصد از خریداران تمایل بیشتری به کسبوکارهایی دارند که ارتباطات خود را شخصیسازی میکنند، این ممکن است منجر به جذب مشتری و در نهایت سود بیشتر شود.
۵- تقویت زنجیره تامین
۵۷ درصد از کسب و کارها در زنجیره تامین خود دید ضعیفی دارند.فناوری بلاک چین، ستون فقرات web3.0، داده ها را در تمام گره های موجود در یک شبکه توزیع می کند. این سیلوهای اطلاعاتی را حذف می کند و شفافیت داده ها را در سراسر زنجیره تامین افزایش می دهد.هنگامی که زنجیرههای تامین شفافتر شوند، کسبوکارها ممکن است به دلیل افزایش قابلیت ردیابی، کاهش هزینههای مربوطه و افزایش کارایی زنجیره تامین را تجربه کنند.
مطالب مرتبط: